19 oktober 2022
Best practices

Biobased verpakking een groot succes in een totaalconcept!

Oerlemans Plastics, producent van flexibele folies en verpakkingen, heeft in samenwerking met grondstofleverancier Braskem en enkele potgrondproducenten substantieel bijgedragen aan een verduurzamingsconcept. Inmiddels zijn er al meerdere potgrondproducenten in de Benelux gestart met biobased verpakkingen van Oerlemans Plastics.

Inzet van hernieuwbare grondstoffen
Sinds 1992 is Oerlemans Plastics al volop bezig met het ontwikkelen van biobased verpakkingen en folies. Toen er nog geen maatschappelijke druk was om hernieuwbare biobased verpakkingen en folies te ontwikkelen is Oerlemans Plastics daar al mee gestart en heeft daardoor in de afgelopen 25 jaar veel kennis en ervaring opgedaan. De biobased grondstoffen welke gebruikt worden voor de potgrondverpakkingen staan voor plantaardig gebaseerde grondstoffen gemaakt uit suikerriet. Deze grondstof is hernieuwbaar. Na gebruik dient de verpakking aangeboden te worden bij de traditionele plastic inzameling, zodat deze 100% gerecycled kan worden. Bij een te verpakken (natuur) product is het logisch dat de verpakking ook duurzaam is. Het grote voordeel van deze biobased grondstoffen is dat ze hernieuwbaar zijn en dat ze steeds dichter in de buurt komen van de kwaliteit van de traditionele fossiele grondstoffen.

40% biobased materiaal in de verpakking
Na een uitvoerig voorbereidingstraject is voor potgrondproducenten door Oerlemans Plastics een unieke verpakking ontwikkeld. In plaats van folie op basis van aardolie, is deze verpakking gebaseerd op maar liefst 40% plantaardige grondstoffen (PE uit suikerriet). Deze verpakking heeft een lagere milieu impact, is 100% recyclebaar en is bovendien geschikt om compost-achtige producten lang te bewaren zonder zelf te composteren of af te breken. De verwachting is dat de komende jaren het procentuele aandeel van de biobased grondstoffen verhoogd zal worden. Oerlemans Plastics is daarvoor nu al volop bezig met de verdere ontwikkeling.

Herkenbaar voor de consument
De uiteindelijke uitdaging is en blijft om de consument te overtuigen van het duurzamere alternatief. Een dergelijk concept vergt veel van alle betrokkenen. De beperkte beschikbaarheid van goede hernieuwbare grondstoffen resulteren nu nog in een hogere prijs voor de consument. Financiële stimulans van onze overheid zou deze sector enorm helpen om structureel meer biobased grondstoffen in te kunnen zetten. Om de consument te overtuigen van het onderscheidende karakter en het maken van een duurzame keuze is een goede communicatie op de winkelvloer cruciaal.

Ketensamenwerking belangrijk
Het is belangrijk om bij dit soort projecten de gehele keten te overzien. Met een totaalconcept kun je als verpakker een statement maken naar de afnemers en een bijdrage leveren aan een duurzamere samenleving. Wij willen graag met u meedenken of wij uw verpakking ook verder kunnen verduurzamen. Wie volgt het voorbeeld van de potgrondsector?

Lees ook

  • Best practices
    29 november 2022

    Kunststofafval krijgt tweede leven

    In de dagelijkse praktijk eindigen veel verpakkingen in de verbrandingsoven. Dat kan en dat moét ...

    Lees verder
  • Best practices
    4 november 2022

    Oude koelkast wordt nieuw speelgoed

    Wat gebeurt er met huishoudelijke apparaten nadat de consument die heeft ingeleverd? Recyclingbedrijf Coolrec, dochteronderneming ...

    Lees verder